私にとってのスナップ写真の本質

最終更新: 7月17日


Essence of Street Snap for Me


The New School という美術大学の非常階段に座る生徒

A student who is sitting on the emergency stairs in The New School, New York



読者のみなさんこんにちは, Frame Tokyo の Kyosukeです。いつもFrame Tokyoを応援して頂きありがとうございます!! この記事は私がメンバーに加わってから2回目に記事になります。


写真を撮り続けていると必ずぶつかる、「写真とはなにか」「なぜ写真を撮るのか」という疑問が今回のテーマです。OOとはOOである、と何かを断言したり決めつけることは、無限にある答えを一つにしてしまうことだし、何か一つのカタチを作ってしまうことなのであまり好きではないのですが、写真について考えることはスナップスキルを上達させる術の一つだと思いますし、せっかくの機会なのでここで少しだけ、ストリートスナップの本質についてを自分なりに考えながら記事を書かせていただこうと思います。


Hello everyone. Thank you so much for reading this article and support for Frame Tokyo Collective. I am Kyosuke Hamano and I am going write a second article here.


The main theme of this article is going to be about the questions of what is photography, essence of photography and why we would like to shoot street snap. I do not usually like to clearly say what is what and pick an answer from infinite answers because if I do that, I feel like my horizon is going to be very narrow and I lose many possibilities by myself.


However, I think it is significant to pursue or deeply think about photography and it make our shooting skills improve. Therefore, I am going to write about them.



非日常の連続が日常である

Extraordinary Experience = Normal Experience



白い傘の女性

A woman with a White Umburella


そもそもどうして写真を撮りたいのか、スナップしたいのか。理由は人それぞれだと思います。友達との記念写真やどこかへ旅をした時に感動して撮る風景写真などなど...

またストリートスナップをやられている方はさらに強い個々独自の意思や概念やコンセプトを持ちながら、被写体にカメラを向けていると思います。


多くのストリートフォトグラファーの方がどこかの場所でスナップをする際に、

"決定的瞬間" を追い求めて歩いていると思います。勿論100パーセントそういった瞬間や

被写体を探しながらスナップするのは楽しいですし、それがスナップの醍醐味とも言えると思いますが、私にとってはそれとは少し違った観点を持ちながら撮影しています。

そもそも決定的瞬間とは何でしょうか?


確かに街を歩いていると、印象的な瞬間や被写体に出会うことになりますが、それらは

皆さんがよく言う" 決定的瞬間" とは私は思いません。なぜなら私は、路上スナップの

本質は、何気ない日常の記録 / 自己・街にある記憶や時代性との対話であり、偶然

見た、或いは出会った素晴らしい光景や面白い瞬間=決定的瞬間ではなく、日常に起こる全ての瞬間やものが決定的瞬間の連続なのである、と私は思うからです。

つまり非日常(自分の内にある何かに引っかかった何かとの出会い)=日常であると私は思います。


街でスナップをしていると必ず自分の好きな写真、失敗してしまった写真など様々な写真が溜まっていくと思います。そして多くの方が失敗してしまった、或いはどうでも良いようなものを撮った写真を削除して、良く撮れた写真のみに目を向けて達成感に浸ると思います。しかし失敗してしまった写真、何も感じない写真にも十分に目を向ける必要があると思います。なぜなら、どうしてそれらを撮ったのかという自分の潜在的な意思が必ずその写真の中にあるから。そしてそれらを見て、突き詰めていくと自分の知らない自分の中にある、

「写真とは何か」という疑問の答えが少しだけ分かるような気がするからです。


たとえ失敗した写真でも、自分の何かに引っかかるものであれば、私はなんでも決定的瞬間になり得ると思います。なのでスナップをする際に、無理に決定的瞬間なるものを探し求めてスナップするのではなくて、自然に、自分の直感と五感だけを頼りに歩きスナップをした方が、スナップの本質に近づけるんじゃないかと思います。撮れない時は無理に撮らなくて良いのです。撮りたいと思った時に素直に撮れば良いのです。(勿論TPOはわきまえましょう)

とにかくカメラと自分を一体化することが重要だと思います。


I am always questioning why I want to take photos and street snap. I think everyone who is taking photos have different reasons and thought of that. For instance, someone wants to just record good memories or impressive views that they have seen during travel.

Especially if you are street photographer, you may have own strong reasons, thoughts and concepts of what is street photography.


And many of you may always try to find great photo opportunities and the decisive moments while walking on the street. Of course it is 100 percent so fun to walk on the street while finding those moments and impressive subjects, and it would be the best part of shooting street snap.

However, I would like to question what is decisive moments and  I always shoot while questioning of that.


When we walk around the city and street, we would encounter impressive moments or subjects  and most of photographers thinks they are decisive moments. However, I do not think they are not decisive moments because I think the essence of street snap for me is to record usual moments and daily life /  conversation between I and myself, layered fragments of memories in the city and era we are living now.  I think great opportunities and attractive subjects and moments that we accidentally encounter are not the decisive moments that we usually consider, and every moments and subjects are going to be the decisive moments.

In other words I could say that extraordinary moments and experience = normal moments and experience.


When you continue shooting in the city or somewhere everyday, you will get so many photos in your SD card. When you look back your photos, you will see many good or failed photos.

Most of you might delete failed photos and keep only good photos, and look back only them to imagine future photos. However, I strongly recommend you to look back failed photos too because there are definitely your unconscious thought and mind of why you have taken those photos. Moreover, when you look back failed photos and observe subjects on this photo while thinking about why you have taken them, you will see the important answer of what is photography and the essence of street snap in your mind.


Even moments and subjects in your failed photos, I think they could be also thought as the deceive moments, and it is very important to just naturally shoot street snap with your greta

5 senses and intuition. You do not have to force yourself to find interesting moments and subjects while shooting. I believe if you do that, you will be able to se the essence of street snap someday.


Most of you include me have though time that we cannot capture good moments and get good photo opportunities. But I think it is also fine and you do not have to push yourself to shoot good photos in such a hard time. Just shoot when you feel that you need to or want to shoot something.


⚠︎ You must be conscious of TPO 

Anyway, it is significant to integrate your mind, sensibility, intuition and body to your camera. You are going to be a camera itself.



おわりに

Conclusion



ハリウッド女優のような美しい女性の看板




私が上記のようなことを堂々と語れる身ではないことを重々承知の上、今回は自分なりの

写真とは、スナップとは何かというのを考えながら書かせていただきました。

あくまでも私が考える「スナップの本質」なので、世界中に住む人一人の考えが全く違うように、みなさんは全く違った本質の定義やスタイルをお持ちだと思いますし、だからこそ様々なジャンルのスナップが見れて面白いと思います。


写真の本質やスナップについて考え追求することは少し難しいことかもしれませんが、

少しでも写真に興味のある方やストリートスナップをやられている方であれば、自分なりの写真の、スナップの本質を追求してみることは非常に重要だと思いますので、

この記事を読んでいただいた方が少しでも何かを感じていただけたら、スナップ写真を好きになっていただけたら幸いです。

最後まで読んでいただきありがとうございました、引き続きFrame Tokyoの応援をよろしくお願いします!! 


Kyosuke


I fully understand that I cannot talk about the essence of photography like a professional photographer, but it was a great opportunity to think about street snap. Therefore, I wanted to share my thought through this article. I want you to make sure that things what I have written on this article are just my thoughts and theory of street snap. I understand that there are infinite different styles of street snaps and theories of the essence of photography, especially the definition of the derive moments. And I also think this is super interesting thing that there are so many different kinds of street photography like art and design in the world.


I think that pursuing / thinking deeply about street photography  is little difficult, but it is important to think about that if you are street photographer. I hope you got something through this article, and love more street photography.


Thank you so much for reading and I appreciate your support of Frame Tokyo!

See you soon.


Kyosuke Hamao


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