写真とことば-日本の写真家編-

Photographic Words - Japanese Photographers -



みなさんこんにちは、FRAME TOKYO のKYOSUKEです。変わらずお元気でしょうか。

突然ですが、FRAME TOKYO は11月をもって2周年を迎えることになりました。これも皆様のサポートのおかげでございます、本当にありがとうございます。


新たな周期に突入したと同時に始まったFRAME TOKYOの新しいプロジェクト、TOKYO GUIDE。こちらはFRAME TOKYOメンバーが東京23区を撮影したフォトブックなのですが、なんと写真だけでなく撮影場所の住所まで記載されており、見る人自身がその住所を頼りに同じ場所へ訪れ自分の写真が撮れるという、今までにない全く新しいフォトブックとなっております!!


TOKYO GUIDED の使い方

How to Use TOKYO GUIDE as a guide book




写真と住所が載ってるので、写真集としても、ガイドブックとしても使えます!!

You can use as a both photo book or guide book!!




僕もこの企画を聞いたときは目からウロコでした。なぜならこのように写真集を楽しむことができかつ、自分でそこに行き同じ景色を見て、自分の写真が撮れるような体験型のフォトブックはありそうで今までなかったからです。日本に住んでいる方のみならず、海外在住の方は特に、東京へストリートスナップをしに訪れた際にはもってこいのフォトブックです。価格もなんと200円!! 一部70ページ越えのボリュームでかなりお得です...!!!

是非FRAME TOKYO のウェブサイト、FRAMETOKYO.COMをチェックして見てください!! よろしくお願いいたします。


さて、今回の記事ではストリートスナップ界の偉大なる写真家たちの言葉をこの場を借りてご紹介したいと思います。今はネット時代なので、図書館に行って本を読まなくてもインターネットで調べてみると、たくさんの素晴らしい写真家の言葉を見ることができます。

写真家の言葉に触れると、彼らがいかに写真と向き合っているかを知ることができるので、今後のスナップにもつながると思います。今回はたくさんの言葉の中から個人的に日々肝に銘じている写真家たちの言葉をピックアしそれぞれの個人的な見解をまとめてみました。ちなみにこの記事では日本の写真家の言葉を、次回の記事では世界の写真家の言葉をご紹介したいと思います。


とっても長くなってしましましたが、お時間あるときにでもゆっくり、この記事を読んでいただけたら嬉しいです。


Hello everyone. I am KYOSUKE. How are you guys doing?


First of all, this year marks the second anniversary that FRAME TOKYO has been created, and I would like to appreciate every supporters. Thank you so much for supporting FRAME TOKYO.

This November, our new project called, " TOKYO GUIDE," has started. TOKYO GUIDE is a photo book / guide book that is composed with over 50 impressive photos taken by FRAM TOKYO members at Tokyo 23 wards and specific addresses show shooting spots of each photo. Therefore, users are able to visit places on the photo book using address on the book, and take own photos using own special sensibilities.


When I have heard this idea from FRAME TOKYO members, I was shocked because I thought the idea was really good and it was going to be a new photo book we have never seen before.

Because basic photo book has normally only photos and captions. So book users are able to just enjoy looking at photos. However, TOYO GUIDE provides such joyful experience plus physical experience that users are able to visit sites on the book using listed addresses and shoot photos.

This book is for everyone, especially street photographers, and I recommend photographers who live in the world and have plan to visit Tokyo to shoot to have TOKYO GUIDE. The book is only available for PDF format ( because PDF format is much more convenient and helpful) and available on our website, FRAMETOKYO.COM. Also is really cheap!! ( Just $2=¥200!!) I hope you will be able to check it out!!


Now I would like to share this article's theme. This time, I am going to share many great words from greta Japanese street photographers . Today is very convenient because we can generally know what we want to know by just googling. We have a great internet technologies. So we do not need to go to libraries to find great words of photographers.


I believe that knowing photographers words and their thoughts about photography is significant and they will affect your photos in the future. I hope you will be able to get something from this article. Let's get started!!



森山大道

Daido Moriyama





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1: 「量のない質はない。 写真の場合はまず一枚撮る、さらに一枚撮る、そしてまた一枚撮るというねずみ算的なショットのつみ重ねが量になり、そしてその量がハンパじゃなくなったとき、その中から質が生まれてくる。その量と質が結局、その人の欲望の正体であり表現の形なんです。(森山大道 昼の学校、夜の学校 p 150)


" There is no quality without quantity. For photography, quality is created when you take large number of photos like shoot, shoot again, and shoot more. The quantity and quality of photography represent your desire and your expression. " ( Daido Moriyama Afternoon School and Night School, p150)

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街にある様々なモノや人を撮り尽くす写真家、森山大道のすべてを表すような、有名な言葉です。森山大道は普段街でスナップする際に、とにかく無の状態になり自分のコンデションや5感のセンサーをフルに使いながら欲望(自分の気になったモノ)をすべて撮るそうです。調子が良い時で1日に数千枚も撮られるそう。。量をこなすとその分自分の撮りたいモノや写真へのこだわりが増していくと僕も思います。


森山大道の「量のない質はない」とは様々な考え方で捉えることができますが、僕なりの解釈だと、とにかくたくさん撮ってその写真たちが良い写真かよくない写真か、何故そう思うか、もっと何か撮れるかもなどなど...考えながらたくさん撮り、次へ次へと行く前進する姿勢が質につながる、ということだと思います。ただ単に沢山撮ってそれでおしまい、ではありません。沢山撮ったあとその写真を見て自分はどう思ったのか、何故撮ろうと思ったのかなど深く研究する。沢山撮りつつ沢山自分と葛藤し更に撮ることによって質の良い(自分らしい)写真につながるんだと思います。僕も「量のない質はない」という言葉を教訓の一つとして、毎日自分と戦いながら量をこなすようにしています。


Daido Moriyama's word, " There is no quality without quantity, " is a very famous word that represent Daido Moriyama itself, who always capture everything he wants to record on the street, in street photography world. Daido is know that he usually shoots street photos using his full of 5 senses and his mental / physical conditions to capture his desires. It is also famous that Daido shoots over 1,000 photos a day... I have same idea with Daido that we all are able to get our photos better if we take a lot of photos with passion of photography.


I think that we are able to describe Daido's word, " There is no quality without quantity, " with some different ways , but I personally interpret Daido's word that it is important to think / analyze photos and shoot photos as many as possible simultaneously. Also it is important that always having a passion to improve photographic skills and your own code( your theme and concept of photo or things that you want to capture ) is significant.


Some of people may misunderstand that we can just shoot whatever as many as possible, then naturally we can improve the quality of our photos. However, I think that it is totally wrong. A thing that is important is that you should always analyze why you wanted to capture a moment that is on your photo, and what did you feel about your photos after observing your photos.

I strongly believe that we could take good quality of photos if we simultaneously analyze, ask ourselves and shoot as many as possible.


I also try to do that in every time when I shoot and observe photos. Daido's word, " There is no quality without quantity, " is very important word for me.



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2: 「表現したい自分がいるということは、自分が世界が発するさまざまなメッセージを聞こうとすることでもあるし...つまり、カメラを手段として自分自身を燃やしていく、自分にあるさまざまな欲望なり願望を明らかにしていくことだと思うしね。」(森山大道 昼の学校、夜の学校 p 88)


" It feels that having myself to express is also trying to listen to the various messages that the world sends out ... In other words, the various desires and desires that I have to burn myself through the camera. I think it's about clarifying desires we have. " ( Daido Moriyama Afternoon School and Night School, p88)

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こちらも「量のない質はない」で自分の写真=自身と対話しながら量をこなすと、自分の無意識に眠る何か(本当に撮りたいもの)が見つかる、ということと重なりますが、森山大道は写真を初めて間もない頃から、写真で何が可能か、写真とはなんだろうかという究極の問いをずっと考えていたそうです。そして写真で一体何を燃やすことができるか=写真を撮ることによって何を本気で成し得ようとしているのか、ということを真剣に考えていたそうです。


この言葉から僕は、自分がカメラを手にしたことはライトな出来事に見えて実はとても重要で運命的なことで、さらにストリートスナップを本気で続けているなら、自分はストリートスナップで一体何をしようとしているのか、という撮る事の本質を本気で追求しなくてはいけないと気付かされました。写真を続ける意味や理由は人それぞれなので、それぞれの思いで写真をしていればそれで良いと思いますが、僕は本気でストリートスナップというものが好きなので、(この場では長くなるのであえて理由は言いませんが) ストリートスナップで自分は何ができるかを常に真剣に考えています。

思いに違いはあれど、この森山大道の言葉で一つ共通することは、夢中になること。夢中になると何か自分のしたいことが見えてくる、そんな素敵な言葉だと思います。


This is also a great word of Daido Moriyama. I feel that the word's meaning is kind of repetitive of the word, " There is no quality without quantity, " but what I would like to share is that Daido has been always thinking seriously about what he is able to attain by photographing and what is the essence of photography since he has started his career of street photography.


From that word, I thought that a thing I got my camera was a destained thing, and I should think seriously of how and what I can do by photographing like Dido because I love shooting street photography.


I learned from Daido Moriyama that being into something clarify what I want to do, and it is really important for street photography.


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3:「撮り続けるからこそ見えてくるものが必ずある」(森山大道 昼の学校、夜の学校 p 149)

" You will be able to see something you have never seen if you keep shooting. " ( Daido Moriyama Afternoon School and Night School, p149)

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こちらの言葉も「量のない質はない」と重なりますが、少し違うのは何があっても止まらずに撮り続けなさい、ということだと思います。スランプや写真が嫌になり写真から離れたい時期は誰しもあると思いますが、そんな時こそ難しく事を考えずにただ撮り続けると、今まで見えなかった何かが見えてくる、という言葉です。


僕がParsons というNYにある美術大学で建築デザインを学んでいた頃、難しい課題やプロジェクトに圧倒され、すぐに新しいアイデアを生み出せない自分の未熟なデザインスキルの質に躊躇し次のステップに中々進めず、完全にストップしてしまうことが多々ありましたが、その時の教授が僕に下記のアドバイスをしてくれたことを今でも鮮明に覚えています。


どんな困難があろうと、何があっても作業を止めてはいけないよ。身体が動けば脳も動く、それに作ったものから新しい発見や解決策が生まれる可能性は大いにあるからね。


どんなに辛い状況にいたとしてもとにかく続ける、そうすると必ず新しいことに繋がるということは、当たり前のように聞こえますが非常に重要なことです。継続は力なり、とは正にこの事ですよね。


This word also describes that photographers should take photos as many as possible, however it seems that Daido Moriyama also says that photographers should keep shooting even if they have some difficulties that they can not take their photos. I think every photographers have experienced being in slump which they can not take what they want to express / capture. Even I have experienced like that and I totally understand that it is too tough. But I got a sense that I will be able to get new perspectives that I have never had before if I keep shooting anyways.


When I was learning architectural design at Parson School of Design in New York, I always got so many complicated assignments and projects, and I remember that I usually overwhelmed for such difficult assignments and disappointed by myself how my design skill was terrible. Therefore, I was usually stuck with coming up with brilliant ideas and solving issues in my design project, and I could not do anything like I could not keep making models. However, I strongly remember that my professor gave me a great advice below,


"You should keep working even if you have any difficult problems and are in tough situations. There are so many possibilities that you will discover new things and be able to get through your issues from what you have made. Just keep thinking and making. "


It seems that it may be too general that you keep doing something you need to do even if you are in tough situations. However, I thought it is really important for street photography, especially when you are in slump. Let's just keep working!


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4:「まぁ、カメラで日記をつけるもんなんだ」(森山大道 昼の学校、夜の学校 p 60 )

" Anyway photography is like writing a diary. " ( Daido Moriyama Afternoon School and Night School, p60)

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