これでストリートフォトはじめました

最終更新: 6月15日

Trigger of beginning of Shooting Street Photography



ウィリアム・クライン。ストリートフォトグラファーならご存じの方。50〜60年代を代表するアメリカのフォトグラファー。彼の代表作「ニューヨーク」の話。


William Klein. If you are a street photographer, you have hard his name. 

Klein is well known as an American photographer who is representing the 50s and 60s. Today's article is about his masterpiece "New York".





衝撃的だったニューヨーク

Shocking Photo book, New York


1956年に写真集「ニューヨーク」を刊行し、そのアレ・ボケ・ブレの写真で大きなインパクトを残しました。その作風は森山大道をはじめ多くの写真家に影響を与え、近代のストリートフォトにも脈々と受け継がれています。初めてこの写真集をみた時は、かなり衝撃を受けました。単純に「カッコイイ」と。初めて写真を「カッコイイ」と思った瞬間でした。それと「こんなに自由に撮ってイイんだ。」と思った瞬間でもあります。前に「ストリートフォトの始め方」でストリートフォトは「自由」と書きましたが、その理由は、ここにあります。ウイリアム・クラインはその後、1956年に「ローマ」1961年に「モスクワ」64年に「東京」2002年に「PARIS+KLEIN」を刊行しています。


William Klein Published the photo book "New York" in 1956, and left a huge impact with Klein's particular characteristics, such as  blur and roughness. 

Its style has influenced many photographers including Daido Moriyama, and has been handed down to modern street photography. When I first saw this photo book, I was shocked and simply thought that it was so cool. It was the first moment I thought the photography was cool. 


It was also the moment when I thought that I can shoot more freely. I wrote "freedom" for street photography in the previous article, "How to start street photography" earlier, and here's why. William Klein subsequently published "Rome" in 1956, "Moscow" in 1961, "Tokyo" in 64, and "PARIS+KLEIN" in 2002.




ただ大胆なだけじゃない

Klein's Photos are not Only Bold and Dynamic








アレ・ボケ・ブレとその被写体との距離感など大胆な絵に目を奪われがちですが、構図やフレーミングはとても考えられています。一枚の写真の中にニューヨークに住む様々な人種を収めていたり、広角レンズを使い被写体に近づきつつビルなど建物まで収めそこに生きる人たちをまさに切り取っています。その流れは彼のファッション写真にも生かされています。街中にモデルを馴染ませ、リアルなシーン的に撮ったりもしています。特に僕の興味を引いたのは、そのグラフィカルな構図です。デザインをやっているので、そういうのに目がないんです。画面を斜めに分割してみたり、手前と奥に2つの被写体を配置に奥行きを出しつつ関係性を持たせたり、正面向きと横向きの被写体を組み合わせたり、街中のポスターや看板を大胆に取り入れたりと。当時の僕にとっては、人の配置と背景の取り入れ方が興味深かったです。


When you look at Klein's photos, you may first feel that photos are so boldly represented using blur and roughness. But the composition and framing are also very important elements for Klein's works. In a single picture, we can recognize that Klein captures the various people living in New York and cityscape using wide lense. Also we can notice that he uses various shooting techniques, such as approaching or leaving to subjects. 


It seems that that Klein's photos, which have great composition and background combinations, are also influenced by fashion photography, which is a part of Klein's career.

Klein is accustomed to shoot a model in the city like shooting a realistic scene. 

What made me especially interested was the graphical composition in Klein's photos. 

I am also working as a designer, so I am naturally attracted with that. 


Klein uses so many techniques, such as dividing the screen diagonally, placing two subjects in the foreground and in the back to create a special relationship while creating depth, combining frontal and horizontal subjects, and boldly incorporate posters and signs in the city. When I saw his work at the first time, I got a strong interest of the arrangement of people and how to incorporate the background.




凝り固まったときに見直す写真集

A Great Photo Book that Make Me Back to the Basic


今の僕にとって「ニューヨーク」はそういう写真集です。なんか写真が煮詰まった時、撮れなくなった時なんかによく見直す写真集です。「自由にやればイイ」そう自分をリセットしてくれる。この写真集を見るといつもそういう気持ちにしてくれます。僕にとってストリートフォトの始まりであり、迷いから開放してくれる写真集です。なかなかこの本を見る機会はないかもしれませんが、古本屋さんとかでもし見かけたら手に取って見てみてください。ネットで見るのとは比べものにならないヤバさです。


For me, Klein's “New York” is a great  photo book that  I often see when I'm stuck or when I want to go back to the basic. It make me think more freely for street photography or anything. This is the beginning of my street photography and very important book that make me feel relaxed and calm. 


When you see this photo book in somewhere, I hope you will be able to  pick it up and take a look. It's more powerful than watching his work in online.




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